במיקום אסטרטגי מזרחית לתל אביב וכמחצית הדרך בין ירושלים לחיפה, העיר הקטנה אך המגוונת להפליא מבחינה תרבותית ודתית של פתח תקווה מושפעת מאוד מזהותה הציונית ומורשתה מרחיקת הלכת. אוכלוסייתה מונה כ-230,000 תושבים והופכת אותה לעיר השנייה בגודל אוכלוסייתה באזור הערבי (אחרי עיר הבירה ירושלים). ביתם של מספר מוסדות להשכלה גבוהה, תעשיות רבות, מספר פארקים ציבוריים, סצנת לילה תוססת ומגוון חוויות קניות ואוכל יוקרתיות, מרכז מטרופוליני מתפתח זה מתעלם לעתים קרובות כמקום יעד בישראל. למרות שלעיר אין כיום את המוניטין של אחד המרכזים העירוניים הגדולים במדינה, זהותה הייחודית והשאפתנית מותירה אותה ערוכה היטב לאתגר את ההיררכיה העירונית הנוכחית במדינה.

מי שאינו מכיר את הנוף הישראלי עשוי להיות מופתע לגלות כי פתח תקווה נוסדה בשנת 1878 על ידי יהודים דתיים שהתנגדו לתנועת ההשכלה של אותה תקופה. התנגדות זו הובילה להיווצרותה של עיר שהייתה הרבה יותר ממוקדת אקדמית והושפעה מאוד מהיהדות, בניגוד לתנועה המודרניסטית שהתגבשה בערים כמו תל אביב וירושלים. פתח תקווה הצליחה במיוחד לספק סביבה שבה פרקטיקות וערכים דתיים מסורתיים שמרו על משמעותם העיקרית. סביבה זו הייתה שונה מאוד מערים אחרות באזור – כמו ירושלים ותל אביב – שלשתיהן הייתה השפעה חילונית חזקה.

הודות להשפעתם של האבות המייסדים של העיר, פתח תקווה הצליחה להישאר נאמנה לשורשיה הדתיים במובנים רבים. כך למשל, עדיין ניתן למצוא בתי תפילה מסורתיים הפזורים ברחבי העיר, כמו גם מוסדות חינוך ותרבות המתמקדים בתורת הדת היהודית. בנוסף, בעיר יש רבים מהמבנים המונומנטליים הדתיים שלה, כגון בית הכנסת הגדול, בית הכנסת יסוד המעלה, ובית הכנסת שומר-ראשון.

למרות הדרכים שבהן פתח-תקווה שמרה על ההיסטוריה הדתית שלה, העיר אינה חפה מהשפעות חילוניות. למעשה, מאמצי המודרניזציה של העשורים האחרונים הצליחו להפוך את פתח תקווה למרכז עסקים חזק ומרכז תעשייה. כאן, ניתן למצוא מפעלי ייצור משמעותיים ומפעלי תעשייה, כמו גם מתקני מחקר היי-טק בעלי שם עולמי בזכות החידושים החדשניים שלהם.

האקלים בפתח תקווה הפך אותו גם למקום אידיאלי עבור פעילויות חוצות. מכיוון שהטמפרטורות נעות בדרך כלל בין 65 ל -80 מעלות פרנהייט נעימות כל השנה, העיר משמשת כמקום המושלם לצאת לטיולים ארוכים, רכיבה על אופניים, או פיקניק בפארקים הסמוכים. אחד המרכיבים המרשימים ביותר במערכת הפארקים של פתח תקווה הוא שפע מטעי הפרי: אלה מספקים לתושבי העיר מקורות רבים של פירות וירקות טריים.

בהתחשב באופייה הקפדני של העיר, אפשר לחשוב שסצנת חיי הלילה מוגבלת למדי. עם זאת, הנחה זו רחוקה מלהיות נכונה! מנקודות חמות תוססות במרכז העיר ועד בתי קפה מזדמנים הפזורים ברחבי העיר, יש משהו לכל מי שמחפש זמן טוב. העיר ידועה גם בגלריות האמנות האופנתיות ובחללי היצירה שלה, אשר לעתים קרובות מארחים אירועים מיוחדים ותצוגות בהשתתפות אמנים מקומיים ובינלאומיים.
נערות ליווי בפתח תקווה

למרות שפתח תקווה עדיין לא הוכרה כאחד המרכזים העסקיים והעירוניים המובילים בישראל, אין ספק שהיא תופסת מקום ייחודי בין ערי הארץ. בזכות ההיסטוריה העשירה, האוכלוסייה המגוונת והשאיפה הבלתי מעורערת להצליח, פתח תקווה מציבה את עצמה לאט אבל בטוח בחזית הנוף העירוני הישראלי. מי שרוצה לחקור את העיר המגוונת, החדשנית ועתירת התרבות בישראל, צריך להפוך את פתח תקווה ליעד הבא שלו.